Anime

Anime  ukratko predstavljaju stil animacije poreklom iz Japana. Anime vuku svoje korene iz japanskih stripova – mange. Manga se razvijala stotinama godina – od crteža na zidovima hramova, drvenim blokovima do, konačno, slika na svežnjevima papira ukoričenih u formu sveske. Stil pripovedanja, dizajn likova, pa čak i sam scenario pojedinih mangi direktno su prevođeni i unošeni u anime. Teško je jasno definisati njihov nastanak.

Najraniju verziju predstavlja direktan crtež na celuloidnoj traci iz 1907. godine, na kojoj je prikazan dečak u mornarskom odelu koji ispisuje kanji (ideograme) za reči igrani film. Inspirisani zapadnim izumima-novinskim sripom i igranim filmom, među pionirima japanske animacije bili su Shimokawa Oten (poznat po delu Imokawa Mukuzo Genkanban no Maki iz 1917-te, jednom od prvih animacijama uopšte), Jun’ichi Kouchi i Seitaro Kitayaime su se razvijale i prerasle u dugometražne animacije sa zvukom, a potom i bojom, crtane što ručno, što kompjuterski. Bilo je i onih koje su zbog veće dužine scenarija bile podeljene u seriju kraćih epizoda, OVA. Teme su varirale od adaptacija legendi i folklora, do propagandno-političkih, nacionalističko-vojnih (pod pokroviteljstvom Mornarice 1945. snimljen je prvi dugometražni anima film, Momotaro’s Divine Sea Warririors), reklamno-komercijalnih, do potpuno originalnih. Ali bez obzira na to, magija izvođenja i priče je uvek plenila pažnju. U eri sve veće popularnosti anima, otvarani su studiji koji su idejama i tehnikom daleko prevazilazili strane konkurente (Disney, Hanna Barbera…). Treba istaći Toei Studio koji je 1958. izbacio Hakujaden (Tales of the White Snake, Panada and the Magic Snake za američko tržište), prvu animu u koloru. Toei je iznedrio i neke od najpoznatijih nima: Dragon Ball, Sailor Moon, Digimon.

Prvi hit na međunarodnom tržištu predstavlja Tetsuwan Atom (Astro Boy na američkom tlu). Hrabro, humano, čudesno i šokantno delo o robot-dečaku sa atomskim srcem, nastalo 1963, plod je najinotivnijeg i najuticajnijeg umetnika – Osamu Tezuka, člana Mushi Productions-a. Astro Boy je postigao izuzetan uspeh, uprkos činjenici da se poslednja epizoda nije emitovala (usled cenzure scena smrti glavnih likova, što je smatrano konceptom neprikladnim za decu – bar po mišljenju ujka Volta).  

„Legenda anime i bog mange“, Tezuka, autor je Jungle Emperora (Kimba the White Lion u Americi; hmm, zvuči poznato? Podseća li Vas na Diznijev projekt Lion King – wink wink?), i mnogih drugih dela, kojima je utro put komercijalnog uspeha sada već prepoznatljivog anime stila u svetu.

70-te i 80-te rezultirale su pravom eksplozijom i procvatom, zahvaljujući prvim serijalima o robotima (Tetsujin 28-go, Mazinger Z, Mobile Suit Gundam franšiza…), i svemirskim operama (Space Battleship Yamato, Macross…). Film Akira je pomerio granice cena produkcije (1997. Princess Mononoke je postao do tada najskuplji animirani film. Koštao je 20 miliona dolara).

U 90-im došlo je do injekcije genijalne kreativnosti i omrznute kontraverze. Sivilo morala i filozofsko-religiozne teme (Neon Genesis Evangelion) nisu prijale svakom. No, to nimalo nije zaustavilo evoluciju i ekspanziju anima. Od 2000 -te anime postoje kao priznati globalni kulturološki fenomen i mainstream ne samo u Japanu. Superiorna kompjuterska grafika, ingeniozne teme koje zadiru u sve pore realnog i fantazijskog života, omugućile su mnoga prestižna priznnja poput prve nagrade Berlinskog festivala 2002. i Academy nagrade 2003. za film Spirited Away autora iz Ghibli studios-a, i učešće Innocence: Ghost in the Shell-a na Kanskom filmskom festivalu 2004.

Anime su danas nezaobilazan fenomen. Za razliku od većine crtaća, one su ogromnim žanrovskim  sadržajem upućene svim starosnim dobima i uzrastima. Svako može da uživa u scenama hiperrealnih naučno fantastičnih saga, jezivih horora, srceparajućih drama, eksplicitnog nasilja i akcije, čistog humora, pa i vrelog seksa. Anime se prikazuju na TV-u, internetu, u bioskopima. Zastupljene su u različitim formama preko tema kompjuterskih igrica do aplikacija za mobilne telefone. Poklonici se okupljaju na anime/manga festivalima, sajmovima, kvartovima, obučeni kao omiljeni protagonisti. Svi oni osećaju vernu privrženost, istinsku zaljubljenost, zadivljujuću povezanost, ne samo sa idolima iz serija, već i sa autorom koji im je utisnuo trag na srcu.

Preuzeto iz časopisa Kultura Japana