Mokuso – Meditacija

Mokuso je deo treninga uma zvanog Mushin koji potiče iz Zen Budizma. Osoba mora da pokuša da se vrati u mentalno stanje novorođenčeta odnosno da je bez osećaja za strah, nesvesna nevolje, bola, hladnoće itd. Beba ne može da predvidi ove događaje pa samim tim nema strah i ne okleva pre kretanja. Odrasla osoba poznaje strah i plaši se. Odrasli se osećaju napeto kada su napadnuti i često su beskorisni protiv napadača jer su im pokreti ograničeni.

Ako vidimo prelep cvet, normalno je da se um koncentriše na njega, ali sa praznim umom (Mokuso) um je svestan cveta ali i svega ostalog. Znači, kada se borimo protiv neprijatelja, napadajući i braneći se, ako se koncentrišemo na tehnike bloka, um je ograničen na te pokrete. Ako je um prazan telo je sposobno da automatski izvrši naredni pokret pa su pokreti uvek prirodni. Ako je telo napeto onda troši energiju i ograničava brzinu. Ključno je kretati se bez svesti o tome. Ovaj osećaj naziva se Mushin.

Reč Mokuso se sastoji od nekoliko idiograma koji se zajedno mogu prevesti kao: U tišini gledati prema našem srcu. Misliti ili duboko razmišljati.

IMG_8500

Meditacija je za dušu i duh kao fizička vežba za telo i um. Kao što kristalna jezerska voda reflektuje sve oko sebe bez krivljenja dajući mu ton spokoja i savršenstva prirode; takav mora biti i um Iaido studenta prema učenjima svog učitelja. Mokuso je jedna od putanja koje vode do ovakvog stanja uma. Razvoj jake posvećenosti prema postizaju mira i spokoja stavlja nas u harmoniju sa univerzumom. Meditacija je sredstvo, nosilac do ove unije sa svetom i njegovim žiteljima. Oslobađanjem uma od svih misli možemo videti drugu dimenziju sveta. U ovom stanju potpune relaksacije i uzvišene koncentracije, oslobađamo se svih mentalnih smetnji ( mržnja, strahovi, bolovi, prejaka žudnja itd) i istovremeno nesvesno stvaramo psihičku silu. Praktično je nemoguće svesno stvoriti ovu silu. Baš kao što vredno treniramo da usavršimo tehnike dok ne postanu deo sećanja tela, praktikovanje meditacije nas uči da oslobodimo psihičku silu u vidu uslovljenog refleksa za spiritualni rast. Dok napredujemo ka ovom cilju, praktikovanje meditacije ima blagotvorne efekte.

Svakodnevna meditacija smanjuje stres, smanjuje se potrošnja kiseonika (manja je ćelijska oksidacija). Krvni pritisak i puls se usporavaju. Niži nivo respiracije stabilizuje nervni sistem.

Neki eksperti meditaciju definišu kao savršenu pasivnu aktivnost za zdravlje ljudi. Treba da meditiramo potpuno nepomični kako bi vežbali stajanje, sedenje i ležanje.

Imajte na umu da praktikovanje kata u velikoj meri predstavlja aktivnu formu veoma naprednih meditacija i da samo oni koji su posvetili brojne godine praktikovanju pasivne meditacije, zajedno sa Iaido treningom, mogu otkriti ovu aktivnu meditaciju. Da bi se dostigao ovaj nivo moraju se naučiti i praktikovati određene specifične tehnike relaksacije. Ove tehnike se moraju izvoditi sa čeličnom voljom.

U Iaidu, Mokuso je veoma važna ceremonija i treba je izvoditi neposredno pre početka treninga (u okviru uvodne etikecije) kako bi se prikupila odlučnost za predstojeću sesiju, kao i nakon svakog Iaido treninga.

Pored toga, poželjno je praktikovati Mokuso barem 60 minuta dnevno, najbolje ujutru (u zoru) i pred spavanje. Malo po malo, kao rezultat istrajnosti, Iaidoke će naučiti da žive u konstantnoj pokretnoj meditaciji.

 Istorija

Ova praksa seže stotinama godina u nazad i u Kini i u Japanu. Tokom istorije meditacija je priznata kao vitalan deo treninga svakoga ko je hteo da prodre u dubine borilačkih veština. Mnogi od velikih majstora su dostigli nivo vrhunske tehničke veštine. Njihova dela, zamagljena velom vremena, nesumnjivo su proširena sa godinama. Ali, čak i ako samo deo ovih legendi sadrži zrno istine, doprinos medititivnog aspekta treninga borilačkih veština ne može biti precenjen.

Ciljevi

Kratkoročni – Da se na početku treninga umiri um i koncentriše na prestojeći zadatak

Dugoročni – Da se vrati u stanje čiste misli i dejstva neokaljanih loše osmišljenim i neprikladnim odgovorima

Trening uma i tela

Um mora da komanduje telom da bi omogućio praktikantu da iskoristi prednosti treninga. Staložen i kontrolisan um nastao kao produkt dugotrajnog pravilnog vežbanja može da ima rastuće pozitivne efekte na telo. Može da pojača i zadrži rezerve vitalne energije (Chi na kineskom, Ki na japanskom).

Kako funkcioniše

Stav – Stav je prvi osnovni princip. Pravilno pozicioniranje telesnih centara oko kičme koja mora biti uspravna.

U azijskoj misli smatra se da je ljudsko biće provodnik između neba i zemlje (pod nebom se u istočnjačkim filozofijama smatra univerzum ili kosmos).

Mokuso meditacija se može izvoditi na više načina, uključujući sedeći na stolici, stojeći, čak i ležeći. Ipak tradicinalan način je u Seiza (u klečećem položaju). Ako je studentima produženo sedenje u Seiza položaju neudobno ili bolno zbog predhodne povrede, dozvoljeno je da se sedne u turski sed ali kičma mora biti ispravljena.

Šake i druge pojedinosti – Postoje različite škole misli oko pravilnog pozicioniranja šaka tokom Mokuso-a. Tradicionalno je usvojena pozicija Zen praktikanta: šake u krilu, leva šaka okrenuta ka gore leži u desnoj. Palčevi obe šake se dodiruju vrhovima. Šake ne smeju biti u položaju koji izaziva da se ramena podižu ili grče.

mokusohands

Od vitalnog značaja je i položaj jezika. Vrh jezika mora da dodiruje svod usne duplje odmah iza gornjih zuba. Jezik se ponaša kao veza između dva kanala meridijana i bez ove konekcije izgubiće se vitalne koristi ove vežbe.

Koncentracija – Um koji luta je prepreka za naprednu vežbu. Dobra ideja je da se na početku uposli um tako što se koncentrišete na brojanje uzdaha i izdaha. Fokusirajući se samo na brojeve sprečićete da se vaša vežba degradira na puko sanjarenje.

Cilj Zen treninga je da se pokuša da se isprazni um kako bi se došlo u kontak sa sopstvenom suštinom.

Disanje – Disanje je temelj dobre prakse. Tokom stotina godina razvijene su brojne tehnike, ali sve one se baziraju na seriji osnovnih principa. Pravilno disanje pogoduje telu na mnogo načina, ali prvo mormo shvatiti da naše svakodnevno disanje ometaju i ograničavaju brojni uticaji, od stresa i tenzije do lošeg stava.

Posmatrajući disanje novorođene bebe ili životinja primetićete da je njihovo disanje primarno abdominalno, dok naše najčešće uključuje gornje delove grudi. Fiziološki dijafragma kontroliše disanje ponašajuće se kao pumpa. Upravo se disanje dijafragmom koristi u Mokuso.

Nije slučajno da se svevažni energetski centar (Seika Tanden) nalazi 5 cm ispod pupka. Tanden je rezervoar vitalne energije. Pravilno disanje napaja i obnavlja rezerve vitalne energije.

mokuso

 Tehnike disanja – Disanje mora da uključuje duge, spore cikluse uzdisaja i izdisaja. Udišite kroz nos polako uvlačeći vazduh u pluća, ali osećajući se kao da ga uvlačite dole do donjeg abdomena. Ovo prirodno podstiče abdominalno disanje, pravilno korišćenje dijafragme i svest o Tanden – u.

Prestanite sa udisanjem malo pre nego što ste došli do maksimalnog kapaciteta. Ne idite predaleko jer će to izazvati tenziju na pogrešnim mestima. Zadržite dah nekoliko sekundi. Ne predugo. Zatim lagano ispustite dah kroz usta, opet koncentrišući se na upotrebu abdomena.

Ne forsirajte na silu izdah do kraja niti ga zadržavajte, jednostavno dozvolite da prirodna, refleksna inhalacija započne sledeći ciklus.

Uspostavljanje rutine

Mokuso praksa pre prosečnog treninga će smiriti i usresrediti um, ali neće promovisati dugotrajna poboljšnja. Ozbiljan student treba da uspostavi rutinu podržanu ozbiljnom posvećenošću. Ne očekujte rezultate preko noći. Potrebno je vreme da se um i telo smire, ali samo nakon mesec dana svakodnevnog praktikovanja od 15 – 30 min primetićete razliku. Ako pravilno praktikujete Mokuso, onda će poboljšanje energije i osećaj blagostanja postati neophodan deo pozitivnog dnevnog režima. Očigledno ne morate se baviti borilačkim veštinama da bi praktikovali ove tehnike disanja i meditacije, a nisu ni svi poklonici borilačkih veština spremni da pruhvate ovu disciplinu. Mnogi smatraju da su kratkoročna poboljšanja spolašnjih aspekata treninga dovoljna za njihove potrebe. Sve zavisi od toga koliko visoko postavite svoje ciljeve.